A csapat eredményei:1966: Konstruktőrök bajnokságában 5., 3 pont 1967: Konstruktőrök bajnokságában 8., 1 pont 1968: Konstruktőrök bajnokságában 2., 51 pont 1969: Konstruktőrök bajnokságában 4., 40 pont 1970: Konstruktőrök bajnokságában 4., 35 pont 1971: Konstruktőrök bajnokságában 6., 10 pont 1972: Konstruktőrök bajnokságában 3., 47 pont 1973: Konstruktőrök bajnokságában 3., 58 pont 1974: Konstruktőrök világbajnoka 73 ponttal 1975: Konstruktőrök bajnokságában 3., 53 pont 1976: Konstruktőrök bajnokságában 2., 74 pont 1977: Konstruktőrök bajnokságában 3., 60pont 1978: Konstruktőrök bajnokságában 8., 15 pont 1979: Konstruktőrök bajnokságában 7., 15 pont 1980: Konstruktőrök bajnokságában 7., 11 pont 1981: Konstruktőrök bajnokságában 6., 28 pont 1982: Konstruktőrök bajnokságában 2., 69 pont 1983: Konstruktőrök bajnokságában 5., 34 pont 1984: Konstruktőrök világbajnoka 143,5 ponttal 1985: Konstruktőrök világbajnoka 90 ponttal 1986: Konstruktőrök bajnokságában 2., 96 pont 1987: Konstruktőrök bajnokságában 2., 76 pont 1988: Konstruktőrök világbajnoka 199 ponttal 1989: Konstruktőrök világbajnoka 141 ponttal 1990: Konstruktőrök világbajnoka 121 ponttal 1991: Konstruktőrök világbajnoka 139 ponttal 1992: Konstruktőrök bajnokságában 2., 99 pont 1993: Konstruktőrök bajnokságában 2., 84 pont 1994: Konstruktőrök bajnokságában 4., 42 pont 1995: Konstruktőrök bajnokságában 4., 30 pont 1996: Konstruktőrök bajnokságában 4., 49 pont 1997: Konstruktőrök bajnokságában 4., 63 pont 1998: Konstruktőrök világbajnoka 156 ponttal 1999: Konstruktőrök bajnokságában 2., 124 pont 2000: Konstruktőrök bajnokságában 2., 152 pont 2001: Konstruktőrök bajnokságában 2., 102 pont 2002: Konstruktőrök bajnokságában 3., 65 pont 2003: Konstruktőrök bajnokságában 3., 142 pont 2004: Konstruktőrök bajnokságában 5; Egyéni világbajnokok 1974: Emerson Fittipaldi 1976: James Hunt 1984: Niki Lauda 1985: Alain Prost 1986: Alain Prost 1988: Ayrton Senna 1989: Alain Prost 1990: Ayrton Senna 1991: Ayrton Senna 1998: Mika Hakkinen 1999: Mika Hakkinen
Ron dennis,a csapatvezető:Az a szó Angliában azok megjelölölésére szolgál, akik alacsony sorból küzdötték fel magukat magasabb, jóval magasabb körökbe. Ron Dennis, az egyik leggazdagabb angol, ezen osztály "díszpéldána". Niki Lauda szerint soha nem tudta levetkőzni kisebbségi érzését amiatt, hogy "koszos kézzel", autószerelőként került a Forma-1-be, nagyon alacsonyról nagyon magasra. Arroganciája-Lauda szerint- már-már elviselhetetlen, de van mire büszkének lennie! Tény, hogy meglehetősen zárkózott, különleges, magának való ember, aki nehezen barátkozik, a valóságosabbnál is nagyobbnak hiszi magát, sőt hajlandó lenézni másokat. Saját bevallása szerint gyerekora óta utálja, ha valakinek koszos a keze; az évek során pedig már-már beteges tisztaságmánia kerítette hatalmába-ez a legerősebb szál, ami Ecclestone-nal összeköti. 16 évesen elhatározta, hogy nem tanul tovább, hanem autószerelő lesz. A Thomson és Taylor cégnél lett inas, majd két év után a Cooper csapathoz került, ahol Jochen Rindt szerelője lett. Összebarátkoztak, és 1968-ban, mikor Rindt a Brabham-hoz igazolt, vitte magával őt is.Itt már vezető szerelő; később követte Rindt-et a Lotushoz is. Az 1970-es években elhunyt Jochen Rindt és Bruce McLaren, és vissavonult Jack Brabham. Ron Dennis pedig úgy döntött, önállósodik: Neil Trundle-lel megvettek két Forma-2-es autót és tulajdonosként beneveztek a bajnokságba. Sikrük nem volt elsöprő, de valami érezhetően elkezdődött... Súlyos autóbalasetet szenvedett, emiatt át kellett szabni korábban csinos arcát; talán ekkor keményedtek meg vonásai. A nyolcvanas évek elején a McLaren csak vegetált; Teddy Mayernek egy tehetséges, fiatal vezetőt kellett találnia- és a kiválasztott Ron Dennis lett. A Project Four Racing nevű fejlesztési programon dolgozott és pénzelte John Brandot, akinek Chaparral2K autója megnyerte az Indy 500-at. Brandt, ismervén az űrkutatásból keletkező műanyagot, megépítette az első műanyag bukósisakos Forma-1-es autót, az MP 4/1-et. Forradalmi változás volt! Dennis eközben kipróbált két rendívül tehetséges fiatal versenyzőt, Alain Prostot, majd Andrea de Cesarit, majd rábeszélte a visszatérésre a már visszavonult Niki Laudát 1982-ben. Két évvel később "mellé" ültette Alain Prostot; 1984 és 86 között ők hozták a három világbajnoki címet! Nem sokkal később Ayrton Sennát "akasztotta" Prost nyakába. A két versenyző elkesredett, egymás elleni harca is egy halom világbajnoki címet hozott az istállónak. Később Hakkinen személyében egy középszerűnek tűnő versenyzőt emelt maga mellé, akinek újabb két világbajnoki címet köszönhet a csapat
A csapat történe:A McLaren istálló alapítója, Bruce McLaren 1937. augusztus 30-án látta meg a napvilágot Új-Zélandon, Auckland városában. Már az 1950-es évek közepén versenyezni kezdett hazájában. Az együléses versenyautókat részesítette előnyben, és 1958-ban, immár Európában, győzelmet aratott egy Formula 2-es futamon. F1-es bemutatkozására '59-ben került sor, amikor egy Cooperrel versenyzett. Folyamatosana pontszerző zónában ért célba, az éved utolsó versenyén pedig learatta pályafutása első Formula-1-es győzelmét, Sebringben. Ezzel Bruce McLaren lett a sportág történetének legfiatalabb futamgyőztese: 22 éves volt ekkor. 1960-ban Jack Brabham mellett a második számú pilóta szerepét töltötte be, de a következő évben már ő csapata első számú pilótája, mert Brabham vette a "kalapját" és távozott. Néhány eredménytelen év következett, majd McLaren úgy döntött, hogy megalapítja saját istállóját. A csapat a Bruce McLaren Motor Racing Ltd. nevet kapta, és saját konstrukciókat gyártott. Technikai tudásának köszönhetően McLaren hamar felévirágoztatta vállalkozását. Első F1-es karosszériáját Robin Herd tervezte és építette meg 1966-ban. Balszerencséréje ez volt a háromliteres erőforrások első szezonja, így a McLaren által használt olasz Serenissima és a túlsúlyos Ford motorok gyengének bizonyultak. A '66-os Brit Nagydíjon szerezte meg a csapatvezető az első pontot az istálló számára, amikor a 13.-helyről indulva a hatodik helyen ért célba. A Herd által tervezett M7-es, amely a Ford Cosworth legendás DFV erőforrásával volt felvértezve, igazi szenzációnak bizonyult. A McLaren megszerezte első futamgyőzelmét a Bajnokok Versenyén, Bruce révén. Denny Hulme 1968-ban csatlakozott az alakulathoz, így a McLaren-Hulme pilótakettős indult harcba a világbajnoki címért, melyet végül Graham Hill nyert el a szezon végén. Észak-Amerikában, a CanAm sportkocsiszériában a McLaren igazi nagyhatalom volt, de sajnos 1970 júniusában Bruce McLaren földi pályafutása befejeződött. Egy CanAm autót tesztelt Goodwoodban, amikor halálos balasetet szenvedett. A csapat folytatta a munkát, és az M7-es is jónak bizonyult, az igazi áttörést azonban az M23-as modell hozta meg, amely Denny Hulme és Peter Revson irányításával három futamot nyert az 1973-as bajnoki sorozatban. A McLaren csapat első konstruktőri világbajnoki címét 1974-ben nyerte, amikor Emerson Fittipaldi érkezett hozzájuk a Lotustól. Három győzelem és néhány pontszerző hely szükségeltetett az első komoly sikerhez. Nem sikerült ismételniuk 1975-ben, mert Niki Lauda és a Ferrari megakadályozta őket ebben. Az év végén Fittipaldi távozott tőlük, helyére James Hunt érkezett. Igazi drámai szezon volt a következő: Hunt egy pont előnnyel elhódította az egyéni vb-címet, míg a konstruktőrök serlege a Ferrarié lett. '77-ben Hunt háromszor győzött, mégsem tudta megvédeni bajnoki címét. Az újabb sikerek akkor kezdtek szállingózni, amikor Teddy Mayer csapatfőnök eladta az istálló egy részét Ron Dennisnek, aki korábban a Project Four Formula 2-es istálló vezetője volt. Dennis magával hozta vezető tervezőjét, John Barnardot, aki létrehozta a Formula 1 történetének egyik legklasszikusabb modelljét, a szénszálas technikával készült MP4-est. Igaz, hogy a csapat csak szenvedett a normál motorokkal a turbókkal szemben 1983-ban, de a TAG névre keresztelt Porsche erőforrások teljesítménye bíztató volt. 1984-re Dennis szerződtette Alain Prostot, és mivel Niki Lauda is a McLaren szolgálatába állt, minden adott volt ahhoz, hogy nagyszerű eredményeket érjenek el. Prost és Lauda domináltak első közös évükben: Prost hét, míg Lauda öt győzelmet aratott. A világbajnoki cím az osztrák pilótáé lett, aki sporttörténelmet írt, hisz 72 pont-71.5 pont arányban hódította el a titulust, ez pedig máig a legkisebb előnynek számít. A francia a következő évben visszavágott és világbajnok lett, a McLarennel egyetemben. '86-ban is győzött, de ekkor a Williams-Honda-Mansell-Piquet összetétel igencsak erősnek bizonyilt. Az 1988-as szezon a McLaren eddigi legsikeresebb éve volt. Alain Prost, Ayrton Senna és a Honda motorok 16 versenyből 15-öt megnyertek, a szezon végén pedig Senna világbajnok lett. 1989-ben Prostnak kedvezett a szerencse, a "két dudás" azonban nem fért meg egy csárdában, így Prost a sorozatos nézeteltérések miatt a Ferrarihoz szerződött. Senna ekkor két egymást követő évben is világbajnok lett, a Honda ennek ellenére úgy döntött, hogy kivonul a Forma 1-ből. A McLaren Ford motorokkal versenyzett tovább, melyek roppant erőtlennek bizonyultak. Senna 1993-ban még szerzett öt győzelmet, majd úgy döntött, hogy aláír a Williamshez. A Ford erőforrásokat 1994-ben a Peugeot motorok váltották fel, de ezzel sem sikerült győzelmet szerezniük. 1995-ben írtak alá a Mercedes-Benzzel egy motorszállítói szerződést, és ez a partnerkapcsolat napjainkban is tart. A soron következő diadalra azonban még két évet várniuk kellett: David Coulthard az 1997-es Ausztrál Nagydíjon megtörte a jeget és győzött. Később az Olasz Nagydíjon, Monzában is elsőként haladt át a kockás zászló alatt. A csapat erős volt, de a Mercedes motorjai megbízhatatlannak bizonyultak. Coulthard és Hakkinen több győzelmet is arathatott volna, ha nem hagyja őket cserben a technika. Hakkinen a szezon utolsó futamán, a jerezi Európa Nagydíjon aratta pályafutása első győzelmét, így az évet a McLaren három futamgyőzelemmel zárta. Az 1998-as év ismét a sikeré lett. A McLaren kettőse az idénynyitó futamtól kezdve uralta a mezőnyt, és az első hat versenyből ötöt meg is nyertek. Csak a Ferrari és Michael Schumacher tudott lépést tartani a mindenkori Ezüst Nyilakkal, de a német pilóta sem tudta megállítani azokat; Hakkinen lett az egyéni világbajnok, azonban ebben az évben a Ferrari szerezte meg a konstruktőrök vb-címét. Mika Hakkinnek sikerült dupláznia, '99-ben ismét világbajnok lett. A 2000-es évad elején a McLaren a Mercedes motorok gyengélkedése miatt nem volt a helyzet magaslatán. Coulthard a második lett a Brazil Nagydíjon, azonban a légterelők nagyobbak voltak a megengedettnél az autóján, így diszkvalifikálták. Az első öt versenyen a Ferrari komoly előnyre tett szert, Mika Hakkinen pedig nem tudott lépést tartani Michael Schumacherrel. Az év végén a finn pilóta és a csapat is csak a második helyet tudta megszerezni. A következő idényben három futam szükségeltetett ahhoz, hogy a Wokingban letelepedett csapat rájöjjön: a Ferrari előnye óriási. A szezon közepéig Coulthard viaskodott Schumacherrel, de a német a Hungaroringen pontot tett az ügy végére és eldöntötte az egyéni világbajnoki cím sorsát. A skót és a McLaren is a második helyen végzett. Hakkinen az idény végén úgy döntött, hogy kihagy egy évet és 2003-ban visszatér, de 2002-ben bejelentette: befejezi Formula 1-es pályafutását. Helyére 2002-ben honfitársa, Kimi Raikönnen érkezett a Sauber Petronastól. A McLaren a technika gyengélkedése miatt az utóbbi évek egyik leggyengébb produkcióját nyújtotta 2002-ben, így csak a harmadik helyet tudták megszerezni a konstruktőrök világbajnokságában. 2003-ban úgy tűnt magára talál a csapat, igaz csak harmadik helyezést ért el a csapat; Raikönnen pedig mindössze két ponttal maradt el Michael Schumachertől a világbajnokságban. A 2004-es év első féléve rendkívül rosszul alakult a csapat számára, de mostanra úgy tűnik a hibát megtalálták és kijavították. Mindenestre bízunk benne!
Hivatalos adatok:Itt minden hivatalos adatot megtalálsz: az istálló vezetőit, a hivatalos honlapok címeit és a legfontosabb szponzorok neveit. Csapatfőnök: Ron Dennis Ügyvezető igazgató: Martin Whitmarsh Technikai igazgató: Adrian Newey Sportigazgató: Norbert Haug Vezető tervező: Neil Oatley Versenyzők: Juan Pablo Montoya Kimi Raikkönen Tesztpilóták: Alexander Wurz Pedro de la Rosa Hivatalos honlapok www.mclaren.com www.jpmontoya.com www.davidcoulthard-f1.com www.kimiraikkonen.com www.pedrodelarosa.com www.hakkinen.com Szponzorok: West; Mercedes-Benz; Exxon Mobil Corporation-Mobil1; Michelin; Sun Microsystems; Catia Solutions; Kenwood; Computer Assonciates International; Loctite; BAE Systems; Siemens Mobile; SAP; Hugo Boss; Warsteiner; Schüco; TNT; Tag Heuer; Yamazaki Mazak; Sports Marketing Surveys; Chamilles; Canon; The Anvanced Composites Group; Targetti; Enkei; GS Battery
Norbert Haug,a sportigazgató:Egész életében a motorsporttal foglalkozott, de csak meglehetősen nagy kerülővel lett a Mercedes sportigazgatója. Az egykori újságíró, Norbert Haug munkásságának egy évtizede alatt visszavezette a német márkát az őt megillető helyre azzal, hogy szinte minden évben megnyertek valamit a különböző bajnokságokban induló ezüst-nyilak-mégha napjainkban van is mit behoznia a csapatnak... Mielőtt Norbert Haug csatlakozott volna a Mercedeshez, tollforgatóként kereste a kenyerét, méghozzá igen neves szaklapoknál. 1985-től a legnagyobb a példányszámú német autós havilap, a Sport Auto, majd 2 év múlva az egyik legismertebb német magazin, az Auto Motor und Sport szerkeztője. A sporthoz való hozzáértése és a cégen belüli kapcsolatai révén csatlakozhatott a Mercedeshez 1989 nyarán. Alig 3 hónappal később már a Mercedes összes sporttevékenységének vezetője, miután elődje, Jochen Neerpasch lemondott. ( A csillagosok ezidőtájt kezdtek foglalkozni a gondolattal, hogy belépnek a Formula-1-be, és Neerpasch úgy döntött, alkalmas a pillanat a visszavonulásra.) Haug első munkája egy csodálatos gyár létrehozása volt a svájci Hinwilben a Sauber csapat számára, mellyel igen szoros kapcsolatokat ápolt a német cég. Együttműködésük gyümölcse 2 prototípus világbajnoki cím 1989 és 1991 között. A német szakember érdeme továbbá, hogy megszerzte Harvey Postlethwaite-et az istálló számára azzal a megbízással, tervezzen számukra egy nyitott, együléses autót. 1991 novemberében az élet azonban közbeszólt:a Daimler-Benz vezetősége úgy döntött, hogy a súlyos gazdasági helyzet miatt mégsem lép be a Forma-1-be, így magára hagyva a svájci gárdát. 3 esztendőnek kellett eltelnie ahozz, hogy a veztőség megfontolja kérdést. Ekkor Haug döntését követve részesedést vásároltak a Saubert motorral ellátó Illmorban, belépve ezzel a legszűkebb elitbe. Az év végére Haug belátta, hogy ha igazán sikeresek akarnak lenni, akkor 1 nagy csapattal kell szövetségre lépniük, így szerződést kötöttek a McLarennel. Ebben is igaza lett. Amióta a Mercedesnél dogozik, 10 fontos bajnoki címet gyűjtött a német cég. Nyertek a Német Túraautó bajnokságban, a CART-ban, a Gt szériában és a McLarennel a Formula-1-ben. "Felelős vagyok a sikerekért épp úgy, mint az eredmények elmaradásáért, mint például a 2000-es évad elején. Valóban nem nyertük meg a bajnokságot, de nagyon jól versenyeztünk a Ferrarival, és tulajdonképpen az ilyen összecsapásokról szól a Formula-1."-nyilatkozta megszokott optimizusával. Csakúgy, mint a legtöbb német, büszke arra, amit elért a csapattal, és büszke Michael Schumacher eredményeire is, és az már pech, hogy bár az ő keze alatt, a Sauberrel nyert prototípus világbajnokságot, az immár hatszoros világbajnok a Ferrarinál versenyez. Ugyanakkor országa népére nem jellemző humorérzékről lett tanúbizonyságot, mikor egy nem túl elmés újságírói kérdésre, mely arról érdeklődött, hogy miért borotválta le a bajuszát, nemes egyszerűséggel csak annyit válaszolt:"Így jobb lesz az aerodinamika". A Mercedes Motorsport vezetője szenvedélyes rajongója munkájának, és szabadidejében is hű a négykerekűekhez, nomeg a csillagos márkához. Imádja egy öreg Merci volánját tekergetni a régi Nordschleiffe körön, a Nürburgringen, így emlékezve a régi időkre. Ha csapata nyer túláradó örömét nem rejti véka alá. Minden alkalmat megragad, hogy tartson egy, a Formula-1 -es paddockban híres-híredt bulit. |